Πριν από λίγο καιρό είχα την μοναδική εμπειρία να γίνω πατέρας, είναι κάτι το οποίο ήταν πρωτόγνωρο και απίστευτα μοναδικό. Κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης της γυναίκας μου ένα από τα βασικά ζητήματα τα οποία έπρεπε να λυθούν ήταν και ο τρόπος μεταφοράς του παιδιού σε οποιαδήποτε δραστηριότητα θα χρειαζόταν. Φυσικά η μεταφορά θα γινόταν με το αυτοκίνητο όμως τα αυτοκίνητα είναι σχεδιασμένα για χρήση από ενήλικες.

Ο βασικότερος παράγοντας παθητικής ασφάλειας ενός αυτοκινήτου που είναι η ζώνη ασφαλείας έχει σχεδιαστεί για να χρησιμοποιείται από ενήλικες (για οποιονδήποτε έχει ύψος μεγαλύτερο από 150 εκ.. ή για ένα παιδί που είναι περίπου 12 ετών).

Η λύση λοιπόν στο πρόβλημα που παρουσιάζεται είναι η χρήση των βρεφικών και παιδικών καθισμάτων. Ποια όμως είναι τα κριτήρια επιλογής ενός τέτοιου καθίσματος;

Δυστυχώς επάνω στο θέμα της ασφαλής μεταφοράς των παιδιών με αυτοκίνητο δεν υπάρχει επαρκής ενημέρωση. Φαντάζομαι ό,τι οι περισσότεροι γονείς επιλέγουν με το τι θα τους δείξει ένας πωλητής, που πολλές φορές δεν έχει και απόλυτα σφαιρική άποψη. Φυσικά όπως όλα τα πράγματα στη ζωή ένας μεγάλος παράγοντας επιλογής τέτοιου καθίσματος είναι και ο οικονομικός. Ευτυχώς όμως οι εποχές έχουν προχωρήσει και το διαδίκτυο έχει μπει στην καθημερινότητα μας. Οπότε έχουμε μια αστείρευτη πηγή πληροφορίας για να μας βοηθήσει στην επιλογή μας.

Σαν νέος γονιός το πρώτο μου μέλημα για την επιλογή του καθίσματος ήταν η ασφάλεια. Έκανα λοιπόν έρευνα και ανακάλυψα ότι δεν υπάρχει κάποιος επίσημος ευρωπαϊκός φορέας που να ασχολείται με το θέμα. Υπάρχουν όμως διάφοροι άλλοι φορείς που εκτελούν δοκιμές και δίνουν κάποιες πιστοποιήσεις. Ας δούμε κάποιους από αυτούς:

ÖAMTC:

Ο ÖAMTC είναι η Αυστριακή ένωση μοτοσικλετιστών και αυτοκινητιστών η οποία ιδρύθηκε το 1946 και είναι μια μη κυβερνητική και μη κερδοσκοπική ένωση που ασχολείται με την οδική ασφάλεια. Είναι ιδρυτικό μέλος της ARC Europe της διεθνής ένωσης αυτοκινητιστικών συνδέσμων με διακρατικές μελέτες και υπηρεσίες και συνεργάζεται άμεσα με την ΑDAC.

ADAC:

Η ADAC είναι η Γενική Γερμανική Ένωση Αυτοκινήτου ιδρύθηκε το 1903 και πλέον αποτελεί την μεγαλύτερη ένωση αυτοκίνησης στην Ευρώπη.

Stiftung Warentest:

H Stiftung Warentest είναι ένας οργανισμός προστασίας των καταναλωτών ο οποίος συνεχώς πραγματοποιεί ελέγχους και κάνει συγκρίσεις σε αγαθά και υπηρεσίες για την προστασία των καταναλωτών και για την επίτευξη της καλύτερης δυνατής ποιότητας.

vti:

To vti se είναι το ινστιτούτο έρευνας εθνικών οδών και μεταφορών της Σουηδίας. Είναι ένα ανεξάρτητο ινστιτούτο το οποίο έχει ως βασική του ασχολία την έρευνα και την ανάπτυξη κάθε είδους υποδομών που έχουν να κάνουν με τις μετακινήσεις και τις μεταφορές.

TCS:

Ο TCS είναι ο μεγαλύτερος σύνδεσμος αυτοκινητιστών στην Ελβετία οι δραστηριότητες του καλύπτουν την παροχή βοήθειας σε ανθρώπους, οχήματα και την συμβουλευτική σε καταναλωτές σε ότι έχει να κάνει με τη προσωπική κινητικότητα. Επίσης έχει ως δέσμευση την διδασκαλία της οδικής ασφάλειας και στη πρόβλεψη των ατυχημάτων.

Όλοι αυτοί οι οργανισμοί κάνουν δοκιμές και έρευνα επάνω στα παιδικά καθίσματα. Οπότε καλό είναι το κάθισμα που θα επιλέξετε να έχει κάποιου είδους πιστοποίηση από τους παραπάνω φορείς.

Τα καθίσματα και οι κατηγορίες τους:

Ας μιλήσουμε τώρα για τα είδη των καθισμάτων. Εάν έχετε κάνει έστω και μια στοιχειώδη έρευνα αγοράς σίγουρα θα χαθήκατε με την πληθώρα των επιλογών που υπάρχουν. Τα παιδικά καθίσματα κατηγοριοποιούνται με διάφορους τρόπους.

Με το βάρος του παιδιού:

Ο πρώτος τρόπος είναι με το βάρος του παιδιού άρα και κατά προσέγγιση και την ηλικία του. Οι κατηγορίες αυτές είναι:

Όλοι αυτοί οι οργανισμοί κάνουν δοκιμές και έρευνα επάνω στα παιδικά καθίσματα. Οπότε καλό είναι το κάθισμα που θα επιλέξετε να έχει κάποιου είδους πιστοποίηση από τους παραπάνω φορείς.

Τα καθίσματα και οι κατηγορίες τους:

Ας μιλήσουμε τώρα για τα είδη των καθισμάτων. Εάν έχετε κάνει έστω και μια στοιχειώδη έρευνα αγοράς σίγουρα θα χαθήκατε με την πληθώρα των επιλογών που υπάρχουν. Τα παιδικά καθίσματα κατηγοριοποιούνται με διάφορους τρόπους.

Με το βάρος του παιδιού:

Ο πρώτος τρόπος είναι με το βάρος του παιδιού άρα και κατά προσέγγιση και την ηλικία του. Οι κατηγορίες αυτές είναι:

Γέννηση και μέχρι τα 13 κιλά.

Γέννηση μέχρι 18 κιλά.

Από τα 9 κιλά μέχρι τα 18 κιλά.

Από τα 9 κιλά μέχρι τα 36 κιλά.

Από τα 15 κιλά μέχρι τα 36 κιλά.

Τα i-Size.

Τι είναι όμως το i-Size; 

Είναι το ευρωπαϊκό πρότυπο για τα βρεφικά-παιδικά καθίσματα. Σύμφωνα λοιπόν με αυτές τις προδιαγραφές τα καθίσματα αυτά έχουν:

  • Όλα κοιτούν προς τα πίσω τουλάχιστον μέχρι την ηλικία των 15 μηνών, δηλαδή αντίθετα από την κατεύθυνση του αυτοκινήτου. Αυτό βοηθά στην καλύτερη προστασία του κεφαλιού, του λαιμού και των ζωτικών οργάνων.
  • Όλα αυτά τα καθίσματα είναι κατάλληλα για παιδιά τα οποία έχουν ύψος μέχρι τα 105 εκατοστά. Δηλαδή από την γέννηση τους και μέχρι περίπου την ηλικία των 4 ετών.
  • Όλα αυτά τα καθίσματα δένουν επάνω σε οχήματα με τη χρήση του προτύπου isofix. Με αυτό το τρόπο είμαστε πάντα σίγουροι για την σωστή εγκατάσταση του καθίσματος επάνω στο όχημα.

Τρόπος πρόσδεσης:

Ένας ακόμα τρόπος διαχωρισμού είναι ανάλογα με τον τρόπο πρόσδεσης επάνω στο όχημα. Οι τρόποι πρόσδεσης είναι 3:

Τα καθίσματα και οι κατηγορίες τους:

Ας μιλήσουμε τώρα για τα είδη των καθισμάτων. Εάν έχετε κάνει έστω και μια στοιχειώδη έρευνα αγοράς σίγουρα θα χαθήκατε με την πληθώρα των επιλογών που υπάρχουν. Τα παιδικά καθίσματα κατηγοριοποιούνται με διάφορους τρόπους.

Με το βάρος του παιδιού:

Ο πρώτος τρόπος είναι με το βάρος του παιδιού άρα και κατά προσέγγιση και την ηλικία του. Οι κατηγορίες αυτές είναι:

Με την χρήση της ζώνης ασφαλείας.
Αυτά τα καθίσματα πρέπει να επιλέγονται για από όποιον δεν έχει το όχημα του εγκατεστημένο το πρότυπο isoFix. Αυτό είναι πολύ εύκολο να το διαπιστώσουμε είτε κοιτώντας το εγχειρίδιο χρήσης του αυτοκινήτου μας είτε κοιτώντας στα πίσω καθίσματα που συνήθως είναι ραμμένη μια μικρή ετικέτα με την ένδειξη isoFix.

Με την χρήση του ειδικού προτύπου isoFix.
Είναι ο καλύτερος και ασφαλέστερος τρόπος πρόσδεσης βρεφικών-παιδικών καθισμάτων που έχουμε σήμερα. Εάν το όχημα σας το διαθέτει δεν πρέπει να πάρετε κάτι διαφορετικό από αυτό.

Συνδυασμός των άλλων δύο.
Συνήθως είναι μια μίξη των 2 παραπάνω και πρόκειται για πατέντες.

Φορά τοποθέτησης:

Τελευταίος τρόπος διαχωρισμού είναι ανάλογα με την φορά που κοιτά το κάθισμα. Οι επιλογές εδώ είναι:

Προς τα εμπρός:

Σύμφωνα με την φυσιολογική κίνηση του οχήματος.

Προς τα πίσω:

Σύμφωνα με την φυσιολογική κίνηση του οχήματος.

Κάνοντας μια σύντομη έρευνα σε όλους αυτούς τους φορείς που έχω προαναφέρει παρατήρησα ότι τα καθίσματα που παίρνουν την έγκριση τους όλα ανεξαιρέτως κοιτούν προς τα πίσω. Ας δούμε όμως σε ένα πολύ ωραίο και σύντομο βίντεο γιατί:

Μετά λοιπόν από την έρευνα που έκανα σαν νέος γονιός, είπα ότι το κάθισμα το οποίο θα επιλέξω θα έχει:

  • Πιστοποιήσεις ασφάλειας από όσο περισσότερους φορείς γίνετε.
  • Θα δένει οπωσδήποτε στο όχημα χρησιμοποιώντας το πρότυπο isoFix (διαθέτω όχημα άλλωστε που το υποστηρίζει).
  • Θα κάνει χρήση του ευρωπαϊκού προτύπου i-Size. 
  • Θα κοιτά προς τα πίσω για την μέγιστη δυνατή ασφάλεια του παιδιού. Καθώς επίσης θα έχει μεγάλη ανοχή βάρους για το παιδί έτσι ώστε να μπορεί να μείνει όσο γίνετε περισσότερο με φορά προς τα πίσω.

Η επιλογή του παιδικού καθίσματος είναι δική σας, απλά για την ιστορία και μόνο το κάθισμα το οποίο διάλεξα εγώ είναι την εταιρίας Concord και το μοντέλο ονομάζεται Reverso Plus. Η ανοχή που έχει στο βάρος είναι τα 23 κιλά.

Γράφει ο Ρούσσης Θανάσης Εκπαιδευτής Οδήγησης & Κυκλοφοριακής Αγωγής