Οι παλαιοί οδηγοί σίγουρα φέρουν το συνήθειο να βάζουν νεκρά εν κινήσει. Το έκαναν αυτό για να επιτύχουν μικρότερη κατανάλωση καυσίμου. Ισχύει όμως κάτι τέτοιο;
Πριν όμως πάμε για να απαντήσουμε σε αυτό το ερώτημα θα πρέπει να κάνουμε ένα μικρό μηχανολογικό ταξίδι και να παρατηρήσουμε τις αλλαγές που έχουν γίνει στα σύγχρονα οχήματα.

Το καρμπυρατέρ – εξαερωτήρας:
Στα παλαιότερης τεχνολογίας οχήματα η τροφοδοσία του καυσίμου (βενζίνης) στον κινητήρα γινόταν μέσω του εξαερωτήρα (καρμπυρατέρ). Η γενική αρχή της λειτουργίας (χωρίς να μπαίνουμε σε πολύ βαθιά μονοπάτια) του, ήταν η εξής:

Η βενζίνη αντλούταν από την δεξαμενή καυσίμων με τη χρήση της τρόμπας (αντλίας).
Στη συνέχεια πήγαινε στο καρμπυρατέρ και καθόταν σε ένα δοχείο το οποίο ονομαζόταν δοχείο σταθερής στάθμης.
Πάνω από το δοχείο αυτό πέρναγε ο αέρας που περιέχει το πολύτιμο για την καύση οξυγόνο. Όπως πέρναγε ο αέρας το οξυγόνο η βενζίνη εξατμιζόταν και αναμιγνυόταν με το καύσιμο και φτιαχνόταν το εκρηκτικό και απαραίτητο μίγμα για την παραγωγή της κίνησης.

Πως όμως με την νεκρά τότε κατάφερναν να εξοικονομούν καύσιμο;
Σε μια κατηφόρα όταν το όχημα κινούνταν ο κινητήρας αύξανε στροφές οπότε η κατανάλωση αυξανόταν. Η λύση ήταν απλή έβαζαν την νεκρά γιατί με αυτό το τρόπο οι στροφές του κινητήρα έπεφταν διότι η νεκρά στην ουσία η νεκρά αποσυνδέει τους τροχούς από τον κινητήρα και η κατανάλωση μειωνόταν. Επίσης όμως χανόταν και το φρενάρισμα του κινητήρα.

Ψεκασμός – Injection:

Στα νέας τεχνολογίας οχήματα το καρμπυρατέρ έχουν αντικατασταθεί από τον ηλεκτρονικό ψεκασμό (injection). Η γενική αρχή λειτουργίας του κεντρικού ηλεκτρονικού ψεκασμού είναι:

Ο αέρας εισέρχεται σε ένα κουτί το οποίο έχει αντικαταστήσει τον εξαερωτήρα εκεί υπάρχουν αισθητήρες οι οποίοι στέλνουν σήμα στον εγκέφαλο και ο εγκέφαλο εγχύει μόνο την απαραίτητη ποσότητα καυσίμου (ούτε περισσότερο ούτε λιγότερο) εκεί υπάρχει μια βαλβίδα ψεκασμού η οποία ψεκάζει το καύσιμο.
Ακόμα όμως και αυτό πλέον έχει αντικατασταθεί από τον πολλαπλό ψεκασμό που είναι ακόμα πιο αποδοτικός.
Τα νέα αυτά συστήματα έχουν μια λειτουργία διακοπής καυσίμου. Ο εγκέφαλος καταλαβαίνει πότε η κινητική ενέργεια του οχήματος είναι αρκετή για να περιστρέψει τον κινητήρα και έτσι κόβει την παροχή καυσίμου. Με αυτό τον τρόπο η κατανάλωση μειώνεται δραματικά.
Με την νεκρά καταφέρνουμε την μείωση της κατανάλωσης;
Εάν τοποθετήσουμε νεκρά τότε το όχημα μπαίνει σε λειτουργία ρελαντί και ο κινητήρας τροφοδοτείτε με καύσιμο και με αυτό το τρόπο καταναλώνουμε περιττό καύσιμο.

Ένας πολύ εύκολος τρόπος για να το δείτε είναι στον υπολογιστή ταξιδίου του οχήματος όταν μας δείχνει την στιγμιαία κατανάλωση. Με ταχύτητα πέφτει ακόμα και στο μηδέν ενώ με νεκρά η κατανάλωση ανεβαίνει.
Συντάκτης άρθρου:Ρούσσης Αθανάσιος,Εκπαιδευτής Οδήγησης & Κυκλοφοριακής Αγωγής